petak, 29. siječnja 2016.

Damperi - Divovi na točkovima


Danas damperi imaju puno udobnije kabine, suvremenu upravljačku elektroniku, motori su snažniji, ekonomičniji i, što je vrlo važno, ekološkiji od svojih prethodnika. Unatoč razvoju brojnih vrsta prijevoza oni su u mnogim poduzećima nezamjenjivi.

Golemi kamioni popularno nazvani golijati na točkovima nastali su iz potrebe za povećanom uporabom kamiona na površinskim kopovima, na velikim gradilištima, odnosno iz potrebe prijevoza veće količine rasutog tereta odjednom. 

Danas su to "vlakovi" na velikim točkovima s izvanredno snažnim motorima i iznimno velikim kapacitetom prijevoza koji pojedinačno doseže i do 400 tona. Oblik, kakav imaju danas, dobili su pedesetih i šezdesetih godina prošloga stoljeća u razdoblju jeftine nafte i velikoga industrijskog buma na razvijenome zapadu.

Domovina najvećih kamiona za prijevoz tereta velike mase ili dampera (kako se često nazivaju) jest Sjeverna Amerika. Moderna tehnološka rješenja za pogon velikih i teških lokomotiva preseljena su na točkove te su na snažni donji sklop (šasija) postavljeni golemi sanduci s velikim volumenom, dodana je snažna hidraulika i tako je nastao prvi tzv. zglobni damper.


Veliki se damperi još uvijek tako izrađuju.
Iznimno snažan dizelski motor proizvodi električnu energiju koja pokreće elektromotore u pogonskim kotačima. Veliki su damperi tako prethodnici sve omiljenijih hibridnih pogona jer se većina aktualnih osobnih automobila koje pokreće hibridni motor temelji na sličnom konceptu – motor s unutarnjim izgorijevanjem proizvodi energiju za jedan ili više elektromotora koji pokreću vozilo.

Koncept miješanoga pogona nastao je ponajprije zbog problema s prijenosom snage na velikim damperima koji su mogli prevoziti više od 100 t odjednom. Manji damperi imaju pogon kao klasični kamioni: motor, mjenjač, diferencijal, iako je sve mnogo veće, robusnije i izdržljivije. Najveći svjetski proizvođač automobila, General Motors, bio je nekoliko desetljeća posredno ili neposredno najvažniji član u proizvodnji dampera.

Od svojih se prethodnika današnji damperi razlikuju po povećanom kapacitetu prijevoza. Već se mogu sresti vozila koja odjednom prevoze 400 tona.


Nema komentara:

Objavi komentar

Comments system